NL ENG
Nu
1996
Projecten &
Tentoonstellingen
×
Valse wand
4 Oct 2009 — 22 Nov 2009

KELLY CHORPENING (USA)
ERKI DE VRIES ism ANTON BOON
REINHARD DOUBRAWA (D)
LIZAN FREIJSEN (NL)
NILS NOVA (SV/CH)
LUCIE RENNEBOOG
TIM RYCKAERT
SARAH & CHARLES
AAM SOLLEVELD (NL)
KJELL VARVIN (NO)

 

Voorkamer start dit nieuwe seizoen met de groepstentoonstelling ‘Valse Wand’.
Vanaf 2005 huist het kunstenaarsinitiatief op de Heilige Geestsite in het centrum van Lier. Sindsdien werden tal van voorlopige, nieuwe wanden gemaakt in de gebouwen, waarbij uiterste zorg werd besteed aan de specifieke historische én beschermde context.
Deze ‘valse wanden’, meestal restanten van vroegere presentaties en verspreid over de diverse ruimten, vormen nu het uitgangspunt van de tentoonstelling.
Voorkamer nodigde tien nationale en internationale kunstenaars uit om nieuwe installaties te maken voor én met deze wanden.

Kelly Chorpening (USA)
Kelly Chorpening werkt sinds 1999 in Londen. Haar werk komt voort uit een interesse in de dynamische processen in publieke en private ruimten en hoe deze bestaan uit een waaier van zowel mentale als fysieke informatie. Ze onderzoekt dit in tekeningen, schilderijen, sculpturale installaties, projecties en animatiefilms.
In haar film ‘Site-seeing from Left to Right’ gebruikt ze grafische licht-projecties om details uit een huiselijk interieur zowel te belichten als te verduisteren. In ‘Nothing you can measure’,ontwikkeld tijdens een residentie in het Centre for Drawing in Wimbledon College of Art, focust de camera op de architecturale details van de ruimten.

Erki De Vries ism Anton Boon

Reinhard Doubrawa (D)
‘Man walking to sky-and return to earth’
‘Alles begon in de traphal van Voorkamer: een gat in het plafond, omgeven door een laag muurtje, vergelijkbaar met een deur in een muur, maar dan horizontaal geplaatst.
Muren scheiden de horizon in binnen/buiten; links/rechts, in voor/achter. Plafonds en vloeren maken een verticale splitsing: boven/onder.
Als je de horizontale lijn doorbreekt, verander je van niveau én kan je een ander niveau bereiken.’

Lizan Freijsen (NL)
‘De ‘illusie en de tijd’ zijn het onderwerp van monumentale lekkages met vochtvlekken, die de witte ruimten van galeries en kunstruimten tijdelijk ontsieren. De gefotografeerde vlekken zijn met de computer bewerkt en op groot formaat geprint. Het behangen van de vlekken in hoeken, op drempels en randen maakt de vormen driedimensionaal en versterkt de illusie van het realisme.
In mijn werk geef ik ruimte aan een ongewone fascinatie, met verwondering over de onuitputtelijke verschijningsvormen, de schijnbare willekeur, de schoonheid van het verval, de rijkdom van de verspilling, gekoppeld aan de onontkoombare drang tot verandering en woekering. De focus van mijn werk ligt in het verbeelden van deze observaties tot een authentieke en betekenisvolle wereld.’

Nils Nova (SV/CH)
De fotograaf Nils Nova laat een nieuwe visie op de ruimte ontstaan waarin de grens tussen realiteit en fictie vervaagt. De kunstenaar daagt het klassieke perspectief uit en projecteert het in de illusie van oneindigheid.

Lucie Renneboog
‘Transport Me’

Tim Ryckaert
It feels good to say what I want
It feels good to knock things down
It feels good to see the disgust in their eyes
It feels good and I’m gonna go wild

Sarah & Charles
‘Props for drama: Foreshadowing’
(Components of an untold story)
‘Foreshadowing’ groepeert elementen die handelen over het proces van de creatie van een verhaal. Herkenbare objecten die refereren naar onderdelen van een mogelijke setting van een woning staan opgesteld in de ruimte. Het parcours bestaat uit evenveel gaten als gegevens. Al wandelend langs het parcours van objecten rijgt de toeschouwer de elementen aan elkaar.

Aam Solleveld (NL)
Architectuur en objecten belichamen de identiteit van hun bezitters. Aam Solleveld onderzoekt tot hoever je de werkelijkheid kunt vereenvoudigen, kunt terugbrengen of reduceren tot een abstractie waarin nog steeds een cultuur, en een identiteit bewaard blijft.
Deze abstractie heeft de betekenis van het voorwerp dat afgebeeld is, maar staat daar tegelijk ook los van, wordt geometrische vorm. 
De installaties zijn 1:1, op ware grootte, en verhouden zich direct tot de toeschouwer en de voorwerpen in die ruimte. De kijker wordt onderdeel van het werk. 
Symmetrie staat in verschillende culturen gelijk aan schoonheid en het sublieme. In ‘Valse wand’ maakt Solleveld een ordening van alledaagse voorwerpen die de symmetrische balans onderzoeken.

Kjell Varvin (NO)
‘Ik hou er van om te bouwen en te verbouwen; om structuren te vormen en hen vrij te laten ontwikkelen, ze spontaan te zien bezwijken en dan te herstellen als volledig nieuwe systemen.’

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/expo/091007Pitoors_expo

http://trendbeheer.com/2009/10/05/valse-wand-lier-b/#more-33743

Download invitation »

+
< >
×

tekst beeld
koop