NL ENG
Nu
1996
Projecten &
Tentoonstellingen
×
3 HEILIGE GEEST
30 Sep 2006 — 1 Oct 2006

MARCELLO AGUIRRE (ARG)
PIERRE BASTIEN (FR)
MARIA BLONDEEL
GUY DE BIEVRE
RIK DE BOE
JENS BRAND (D)
RAYMOND DIJSTRA (NL)
YOKO ENOKI (J) & ADA VAN HOOREBEKE
IGNACE VAN INGELGOM
YOSUKE ITO (J)
HANS W. KOCH (D)
PHILIPP LACHENMANN (D)
TIMO VAN LUIJK
TILL NACHTMANN (D) & STAEFAN SILIES (D)
TREKANTEN VIDEO FORMIDLING (TVF)

zaterdag 30 september 2006 vanaf 18 uur
zondag 1 oktober 2006 vanaf 14 uur t/m 18 uur

opening: zaterdag 30 september 2006 vanaf 18 uur
live performances zaterdag vanaf 19.30 uur:
HANS W. KOCH
IGNACE VAN INGELGOM
GUY DE BIEVRE
MARCELO AGUIRRE/ TIMO VAN LUIJK/RAYMOND DIJSTRA
YOKO ENOKI (J) & ADA VAN HOOREBEKE

3
Naar aanleiding van het 10-jarig bestaan, organiseert Voorkamer een reeks van 4 tentoonstellingen. Dit derde project focust, gedurende een weekend, op tijdspecifieke ingrepen: performances, concerten etc...

Marcello Aguirre (ARG)
“Als ik speel, improviseer ik, er niet over nadenkend dat ik improviseer, slechts denkend aan de vorm. Ik zie mezelf ook niet als componist. De drums zijn mijn voornaamste instrument, met af en toe, hier en daar een stukje zang. Op die manier maak ik geluid, muziek, ritme, golven van dat geluid. Op basis van alle verschillende gedachten op het zelfde moment, met de noodzaak te kalmeren, om het teder of mysterieus te maken… Als dat toegestaan is…”

“Can omissions be profuse? Is displeasure an ignominy? Is adoration just a mandolin for pick-pockets?” (Dick Higgins)

Aguirre is Argentijn maar componeert zijn muziek sinds 6 jaar in Berlijn. Tevens cureerde en co-cureerde hij evenementen in het Podowil Contemperary Arts Center in Berlijn. Hij is auteur van verschillende teksten over experimentele muziek en werkte hij samen met tal van kunstenaars in Europa en de V.S..

 

Pierre Bastien (FR) ‘The Rotary Flutes And The Paper Snakes’, 2006
Bastien bouwde eind jaren 80 zijn éénpersoonsorkest, ‘Mecanium’. Een ensemble van muzikale automaten, samengesteld uit Meccanoelementen, die geactiveerd worden door electro-motoren. Deze bespelen akoestische instrumenten van over de hele wereld.
Zijn mechanisch orkest is intussen uitgegroeid tot een verzameling van meer dan 80 onderdelen. Hij trad er mee op in vele Europese landen en in de VS. Daarnaast werkt hij samen met muzikanten vanover heel Europa.
“A composer’s dream: a fail-safe orchestra at one’s fingertips obeying ever so gently to his every command: a timeless sounding orchestra, both futuristic and slightly dada, conjuring ancient traditions in its surprisingly sensuous music.” (Michel F. Côté)

www.pierrebastien.com

Maria Blondeel ‘R20 Brussel (Binnen)’ DVD, 48’, kleur/colour, stereo, 2004
‘R20 Brussel (Binnen)’ is een video van Blondeels’ performance die een aantal jaar geleden uitvoerde. Toeschouwers konden rondtoeren in een voertuig dat voorzien was van sensoren die verbonden waren met klankgenerators. Deze video is een registratie van één van die ritten. Tijdens zonsondergang reed ze rond op de Brusselse ring. We zien een donker wordende hemel op geluid waarvan de toonhoogte afhankelijk is van de lichtintensiteit.
Deze performance dateert van het Argos festival in 2004
Maria Blondeel realiseerde sonische lichtinstallaties en plaatsspecifieke werken voor voertuigen, telefoon en radio. Ze nam deel aan concerten en performances i.s.m. muzikanten en produceerd cd’s en video’s. Haar werk werd tentoongesteld in galeries, musea en festivals in Europa, de V.S. en Azië. 


www.mariablondeel.org

Guy De Bièvre ‘Crossroads/Invocation’
“Als je wil leren om zelf muziek te maken, dan neem je een computer, ga je naar een kruispunt en zorg je ervoor dat je er bent, net voor middernacht. Je speelt er een stukje, en een grote zwarte man neemt je computer en installeert er nieuwe drivers in. Nadien bezorgt hij je je computer terug. Het is op deze manier dat ik leerde spelen wat ik maar wou.”

Guy De Bièvre ontwikkelde een muzikale studie van microfoon-feedback. Een performance waarbij deze constante toon de enige klankbron is. De toon wordt onderworpen aan verschillende filters. Centraal hierin is een filter die geprogrammeerd is aan de hand van bestaande melodieën van Robert Johnson (1912-1938). Op deze manier wil hij de geest van Johnson oproepen in de muziek.
Met dit werk wil De Bièvre de feedback controleren, een geluid dat normaal gebannen wordt, een piepend geluid dat in de marge van de eigenlijke muziek ligt dat plots de basis wordt voor een nieuwe compositie. Het geluid is onderhevig aan de akoestische omstandigheden, het maakt dat elke uitvoering anders is, afhankelijk van de specifieke omgeving.

Rik De Boe ‘The hideaway Tune’, DVD, 2’43”, 2006
Een nieuwsfilm uit 1933 waarin een landbouwer zijn talent demonstreert om bekende melodieën te spelen door beide handen tegen elkaar aan te drukken werd verweven met een archief-film (waarvan het geluid ontbrak) uit 1959 ter promotie van een meubeltelevisietoestel. De man vertelt hoe hij zijn talent ontdekte. Een mix van 2 found footage films, net alsof beiden steeds bij elkaar hoorden.
 

Jens Brand (D) ‘G-Pod, (one player-one planet)’
Jens Brand richtte een bedrijf op: ‘Brand Europe’. Hij ontwikkelde ermee de G-player, een gesofisticeerd toestel dat de posities van meer dan 1000 satellieten traceert. Het toestel speelt een geluid af telkens er een satelliet binnen een bepaalde straal gelokaliseerd is. Het toestel zou de eigenaar de mogelijkheid moeten geven om het spoor te volgen van een object dat de aarde rondreist.
Daarnaast zegt dit werk iets over marketing en publiciteit. Brand voert namelijk een performance op waarbij hij als een vertegenwoordiger het product aan de man tracht te brengen, ditmaal de draagbare versie, de G-Pod, net als een I-Pod.


Brand-Europe/GP-central office
Burgmauer 20, 50667 Cologne
Germany
www.jens-brand.com

Yoko Enoki (J) & Ada Van Hoorebeke
Enoki & Van Hoorbeke maakten samen een dia-installatie. Ze biedt een blik op de omgang met installatiekunst vanuit het standpunt van een schilder.  
“We reconstrueerden klassieke composities met echte objecten of interpretaties van objecten aan de hand van dia’s, ze zijn net als schilderijen 2 dimensionale representaties. Hoewel, voor dit project verschuiven we hen van 2 naar 3 dimensionaal. De installaties brengen dingen samen, telkens proberen we daar een plaats aan te geven.”
 

Ignace Van Ingelgom ‘The Universal Speech’ 2005
Van Ingelgom is performance kunstenaar. Hij observeert alles wat er in en rond de kunstwereld beweegt en maakt daar teksten van. Terwijl er een monotone beat speelt haspelt hij deze af, in een stijl die doet denken aan hip hop of stand-up comedy. Achter hem speelt een flitsende beeldmontage bestaande uit tal van hedendaagse eyecatchers.  
Met deze performance belicht Van Ingelgom de commerciële atmosfeer en de spektakelwaarde die aan het kunstgebeuren verbonden zijn.

Deze performance te zien op verschillende locaties, onder andere:
- MuHKA, Antwerpen
- Lineart, Gent
- MAMAC Museum, Luik
- Marta-Herford Museum, Herford (Duitsland)

Yosuke Ito (J) ‘Time Space Light’
Ito toont een slide show: foto’s van straatlichten die branden wanneer de zon ondergaat. Foto’s genomen, net op dat ambivalente moment, tussen het einde van natuurlijk licht en de start van het artificiële licht. Wanneer tijd, ruimte ontmoet, met het licht als katalysator.
 

Hans W. Koch (D) ‘Circle Of Fifths’/‘Spacescan’
Hans W. Koch is freelance geluidskunstenaar. Hij creëert open muzikale structuren die hij koppelt aan de ontwikkeling van installaties. Voor deze installatie ontleedde hij stukken klassieke muziek , opgesplitst in 12 kanalen. Het maakt dat de toeschouwer de mogelijkheid krijgt om het verloop van een afzonderlijk deeltje te volgen, alsook om het geheel terug te koppelen aan de ruimte. Tevens concerteert Koch hier live. 

www.hans-w-koch.net

Philipp Lachenmann (D) ‘Space Surrogate I (Dubai)’ 31’30” (loop), 2000
De video installatie die Lachermann hier toont is gebaseerd op de vliegtuigkaping uit 1977 in Dubai. Terroristen eisten ermee de vrijlating van RAF-leiders in Duitsland. De video toont het stilstaand vliegtuig, wachtend op brandstof.  
Het videowerk houdt het midden tussen een still en bewegend beeld. Een shot zonder montage waarbij het verloop van tijd gegeneerd wordt de warme lucht die het beeld troebel maakt. Het blijkt een gemanipuleerd beeld, het vliegtuig is erin gekleefd. Wat de kunstenaar met dit werk aanraakt is de grens tussen het natuurlijke en het artificiële. En, tegelijkertijd is het een reconstructie van de oorspronkelijke scène in real time.

Het werk was eerder te zien in:
- Projectraum, Keulen (juli 2001)
- Transmediale 02, Berlijn (februari 2002)
- Biënnale, Changai (september 2004)

Timo Van Luijk
Van Luijk is autodidact in het maken van experimentele- en improvisatie muziek. Sinds de jaren 80 werkt hij voornamelijk met de combinatie van allerlei akoestische instrumenten en analoge elektronica. Hij treedt voornamelijk solo (Af Ursin) op, hoewel, occasioneel speelde hij in grotere formaties, o.a. Noise Maker’s FivesAstraIn Camera, met Kris Vanderstraeten...
Hier speelt hij uitzonderlijk samen met Raymond Dijkstra en Marcello Aguirre.

Selectie uit discografie:
- Af Ursin; ‘Murille’ (La Scie Dorée), LP, 2002
- Af Ursin; ‘2me Fascicule’ (La Scie Dorée), CDR, 2003
- Af Ursin; ‘Aura Legato’ (La Scie Dorée), LP 2005
- Asra; ‘Souvénir à Astra’ (Le Souffleur), LP 2003
- In Camera, ‘In Camera’ (Some Fine Legacy), Lp, 2005
- Timo Van Luijk/Kris Vanderstraeten; ‘High Noon’ (La Scie Dorée), LP, 2006
- Verschillende cd’s met Noise Maker’s Fives, (NMT productions), 1993-2000
 

Till Nachmann (D) & Stefan Silies (D) ‘Live Socks’, sinds/founded in 1999
“Hierna volgden verschillende films met sokpoppen en bluescreens. De sokken werden boos en wilden steeds meer: instrumenten, een huis, reizen naar verre bestemmingen, een raket, niet meer op TV. Alsjeblieft.
Op stapel staande projecten: een tour met sokken op kleine wegen. Raften op een mechanische stier.”


Waren al te zien in Kassel, Dortmund, Leipzig, Bochum...
 

Trekanten Video Formidling (DK) ‘Art Documentation Video’
TVF (Svend Tompsen) produceert video’s sinds de jaren 80. Ze zijn actief in tal van aspecten van kunst maar zijn gespecialiseerd in het archiveren van tijdsgerelateerde kunst. Zowel beeldende kunst als performance, muziek, dans, experimentele muziek, geluidskunst, installaties, tentoonstellingen, festivals, lezingen, interviews... Ze ontwikkelden een archief dat ondertussen meer dan 2000 titels telt. Daaruit stellen ze programma’s samen voor galeries, musea, workshops, universiteiten, bibliotheken en tal van organisaties.
 

+
< >
×

tekst beeld
koop