With contributions by LISA COUSINS, SHEPHERD NDUDZO & WALTER ROIL
From 26th November 2011 to 22nd January 2012
Opening: Saturday 26th November 2011 at 8 pm
Closed: 24th, 25th and 31st December 2011 and 1st January 2012
DE VERDWIJNING VAN DE MEDIA*/EEN MANIFESTATIE VAN OLIFANTEN*
* - en hun tweede en derde verdwijnfase in het gezelschap van de Heilige Geest en andere internationale gasten, ter ere van de verbazingwekkende Harry Houdini en zijn verdwijntruuk van Jenny de olifant (en een anonieme dierenoefenmeester) in de wereldberoemde Hippodroom van New York, in januari 1918 **
** “You can plainly see, the animal is completely gone.” (H.H. 1918)
(U ziet het met uw eigen ogen, het dier is helemaal weg)
SHEPHERD NDUDZO, geboren in 1978 te Rusape, Zimbabwe, woont en werkt als beeldhouwer in Gaborone, Botswana. Zijn werk werd tentoongesteld in Botswana, Zuid Afrika, Namibië, China, Taiwan, Duitsland en Finland. Na een inleiding in beeldhouwkunst door zijn vader, de Zimbabwaanse beeldhouwer Barnabas Ndudzo, heeft hij zijn eigen technieken ontwikkeld: hij gebruikte steen, hout of een mix van beide om zijn eigen kunst te scheppen. De beelden hebben meestal te maken met abstracties van de menselijke vorm, gebaseerd op persoonlijke ontmoetingen, belevenissen en gedetailleerde waarnemingen van het alledaagse leven.
WALTER ROIL werd in 1904 geboren in Freiburg in Schlesien, Duitsland (vandaag Swiebodzice, Polen). Als leerjongen leerde hij de fotografie kennen in een aantal fotowinkels in de buurt van het Zwarte Woud in Duitsland. In 1926 besloot hij als fotograaf aan het werk te gaan in Comodoro Rivadavia en verhuisde naar Argentinië. In 1934 opende hij zijn eigen zaak in Rio Gallegos, Zuid Patagonia, Argentinië, waar hij experimenteerde en werkte met de media van zijn tijd. Het materiaal dat hij achter liet omvat allerlei soorten fotografische beelden, filmmateriaal en audio opnames. Hijzelf en zijn familieleden zijn altijd uiterst zorgzaam geweest met het bewaren van de negatieven in georganiseerde bestanden en hebben zodoende het belangrijkste historische, privé-foto archief van Argentinië samengesteld.
LISA COUSINS geboren in 1962, woonde in verschillende Amerikaanse “coast to coast” steden. New York en Los Angeles inbegrepen. De jaren die ze in Albuquerque, New Mexico doorbracht waren de meest stimulerende, met de Southwest Desert als haar voornaamste inspiratiebron. Het is ook hier waar ze haar twee zonen opgevoed heeft. Haar betrokkenheid met illusionisme begon in 1995 met een fascinatie voor de beroemde goochelaar en illusionist Harry Houdini, dat leidde tot een gegronde studie van de toverkunst en zijn rijke historie. Als illusioniste en vaste student van de magische kunsten van weleer, woont ze in de omgeving van “The Magic Castle” in Hollywood, een uniek clubhuis toegewijd aan het voortzetten van de goochelkunst, door het verleden te huldigen en de toekomst te koesteren. Haar voortdurend met toverkunst samenhangende reizen en haar vriendschap met andere illusionisten over de ganse wereld resulteerden in het ontwerpen van de installatie “Not Pictured: Bill Goodwin”.
VERDWIJNENDE MEDIA:
Jens Brand’s installatie poogt Harry Houdini’s wereldberoemde performance “de verdwijnende olifant” uit 1918 opnieuw op te voeren. De goochelaar was één van de eerste supersterren in de eerste fase van media communicatie. Ondanks zijn reputatie als povere, zelfs onhandige variétéartiest wist Houdini, dankzij een slim en visionair public relations beleid, wereldfaam op te bouwen. Behalve zijn goochelshows was hij ook bekend voor zijn obsessionele kruistocht tegen het bedrog uitgespeeld door andere goochelaars. Hij was voorzitter van de “Scientific American Committee”, geweid aan het betrappen van oplichterij achter de vertoningen met “echte” spookverschijningen en illusionisten die beweerden dat ze geen kneepjes gebruikten maar de werkelijkheid toonden. Zijn methode om de kunstjes van andere goochelaars te onthullen, maakte deel uit van zijn eigen shows.
De installatie in Voorkamer kan niet alleen gezien worden als een hommage aan deze merkwaardige koning van de magische kunsten maar ook als een poging om de verwachting van het publiek te bespelen, én kan gelezen worden als een hulde aan de werkelijkheid.